El febrer de 1981 sortien els tancs al carrer i el febrer de 2011  cessen les emissions de TV3 al País València. Després de 30 anys el  territori al sud d'Alcanar continua essent un dels fronts principals del  conflicte entre la nació catalana i la nació espanyola. La bona  notícia, però, és que la tensió almenys no s'expressa en termes militars  sinó en termes culturals, el debat sobre l'hegemonia passa del  component de la violència física (tot i que excepcionalment encara  s'evidenciï en els atacs de l'extrema dreta feixista a figures  representatives del catalanisme) al setge contra la llengua, els drets i  l'imaginari. Penso que l'escenari valencià podria anticipar fórmules de  resolució de xocs nacionals basades en el respecte a les llibertats  fonamentals, en la juridificació de les controvèrsies i en l'arbitratge  d'entitats supraestatals com la Unió Europea i el Consell d'Europa, que  haurien de ser aprofitades pel conjunt del catalanisme en els seus  anhels de reconeixement internacional.
La primera premissa del  gir en el plantejament, no obstant, consisteix en el fet que les  institucions del Principat admetin aquesta situació de conflicte i la  impossibilitat de vehicular les relacions amb l'espanyolisme que  controla la Generalitat valenciana en termes de negociació. Cal plantar  cara amb fermesa i això, a l'Europa occidental del segle XXI, és apostar  per una estratègia jurídica de defensa dels drets i del pluralisme  projectada en últim terme a les institucions europees amb credibilitat i  solvència.
Crec que, en la qüestió de TV3 a València, s'han  encadenat des del catalanisme principatí i des de l'Acció Cultural del  País Valencià una sèrie d'errors polítics i jurídics que han portat  fatalment a l'exhibició populista i prepotent de Francisco Camps (i tot  sembla apuntar que es tractarà d'uns errors que es repetiran). La  primera badada va consistir en l'actitud mel·líflua amb la qual  l'anterior conselleria de Mitjans de Comunicació principatina  encapçalada per Tresserras va entomar els primers tancaments de  repetidors promoguts per l'administració Camps. Ja aleshores es podia  percebre el parany que significava la reciprocitat en les emissions de  TV3 i de Canal 9 amb la qual es va tancar en fals la confrontació atesa  la manca de garanties sobre l'acord i la facilitat amb la qual Camps  podia trencar el pacte quan en tingués electoralment necessitat. No es  podien dipositar totes les esperances de compliment d'un acord només en  la bona voluntat d'un subjecte com Camps que tants cops ha actuat amb la  intenció de marginar la llengua i la cultura catalanes. Aquest és  l'error que sembla que tornarà a cometre el govern d'Artur Mas: després  de l'actuació impresentable i traïdora de Camps, la Generalitat de  Catalunya encara el premia suplicant-li una nova obertura de  negociacions per arribar a un altre acord que Camps vulnerarà quan li  plagui.
El segon error recurrent en què han participat tant  l'administració del Principat com Acció Cultural del País Valencià ha  estat confiar que les instàncies espanyoles atendrien els greuges  valencians. Primer amb l'esperança que la regulació del sistema  audiovisual propugnada en l'època en què José Montilla era ministre  d'Indústria i Telecomunicacions normalitzaria la situació de la  televisió pública catalana al País Valencià. La segona, quan es va fer  evident la indiferència del legislador espanyol, amb el gest de l'ACPV  de promoure la presentació d'una iniciativa popular que, a més d'estar  minada de perills per la possibilitat que permetés a l'Estat espanyol  absorbir competències en matèria de mitjans de comunicació (també les  competències catalanes), ni tan sols va ser presa en consideració pel  Congrés.
Finalment, el tercer error va consistir en la resignació  amb què l'ACPV i d'altres associacions en defensa de la llengua  catalana (com Òmnium Cultural) van acceptar la imposició de sancions per  evitar el tancament dels repetidors. Unes sancions il·legals que  haurien d'haver abocat a una campanya de desobediència civil i que  s'haurien d'haver plantejat en un procés en què es denunciés el que de  debò aquestes mesures significaven: una lesió desproporcionada a la  llibertat d'expressió i de comunicació, un esclafament dels drets de les  minories culturals i un atemptat de primer ordre contra el pluralisme.  Encara recordo la iniciativa d'Òmnium de recol·lectar ajuts de 10 euros  perquè l'ACPV pogués pagar les sancions (a la qual molts vam contribuir  innocentment) quan aquests diners s'haurien d'haver invertit a  contractar uns bons serveis jurídics capaços d'elevar la causa, un cop  previsiblement desestimada per les instàncies judicials espanyoles, a  òrgans com el Tribunal Europeu de Drets Humans.
Per impulsar  actuacions més enèrgiques, que, insisteixo, passen per la  internacionalització del conflicte en el llenguatge dels drets, la  primera condició demana que el catalanisme polític assumeixi el que  s'està jugant a València: el preludi de l'emancipació nacional o, en un  sentit oposat, el preludi de l'assimilació i de l'espanyolització  completes. I aquestes són unes coordenades que les institucions  principatines estan lluny d'assumir. Per contra, és curiós que s'acabi  de publicar un llibre signat per Rafael Moya Jover titulat España se romper por el Este. La cuenta atrás. De la mentira, a la nación catalana. Del Estatut, a los Països Catalans  en el qual l'autor ja dóna per descomptada la independència del  Principat de Catalunya (en un camí que, d'altra banda, continuen  confirmant els estudis sociològics publicats la setmana passada) i  vaticina l'expansió del gest rupturista a València i a Mallorca atiada  des del futur Estat Català. Com es pot comprovar, des d'Espanya creuen  més en les possibilitats del catalanisme que nosaltres mateixos.
 

0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada